Interjú Berecz Istvánnal
Névjegy:
Berecz István, táncos, koreográfus, előadóművész
- 1987-ben született Budapesten.
- A zene csodálatos világa már általános iskolás korában magával ragadta. Énekelt, furulyázott, táncolni 2001-ben kezdett.
- Örökös aranysarkantyús táncos.
- 2009-ben a Szolnoki Országos Néptáncfesztiválon a legjobb férfi táncos díját nyerte el.
- 2012-ben a Fölszállott a páva szólótánc kategóriájának győztese
- 2013-ban az Elle magazin az év legtehetségesebb fiataljai közé választotta.
- Szintén 2013 nyarán bekerült abba a magyar delegációba, akik a magyar kultúrát hivatottak képviselni az Amerikai Egyesült Államok legnagyobb folklór fesztiválján.
- 2014-ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogi karán diplomázott. Ugyanebben az évben a János vitézhez készített koreográfiát a Nemzeti Színházban
- 2014-től a Fonó Budai Zeneház népzenei igazgatója. Vezetői munkája mellett művészként számos produkcióban szerepel.
- 2014-ben Zuglóban az Év Embere
- Arany érdemkeresztet kap 2017-ben táncművészi és a néphagyományok érdekében kifejtett tevékenységéért.
- Eddigi pályája során fellépett Németországban, Angliában, Hollandiában, Olaszországban, Belgiumban, Észtországban, Bulgáriában, Franciaországban, Törökországban, Mexikóban, Lengyelországban, Szerbiában és az Amerikai Egyesült Államokban.
- A Kossuth díjas Muzsikás táncosa
- 2019-ben a Fidelio lap szakmai kuratóriuma a Kultúra 50 arcába választja.
ML: Mindig meghatározó élmény, amikor az ember Erdélyben jár. A magyar természetjárás kiemelkedő alakjai, hegymászó legendáink többsége vándorbotot fogott és keresztül-kasul bejárta Erdélyt és a Felvidéket. Mire emlékszel, mit tapasztaltál, amikor legutóbb ott jártál?
BI: Mi kirándulást mondunk, mert nálunk a természetjárás szabadidős tevékenység, de az én táncos példaképeim, kultúrahordozóink a természettel együtt lélegeztek/lélegeznek. A gyimesi csángó kirajzott település, Háromkút lakói pl. vasárnaponként kétszer 6-8 órát gyalogoltak a misére. Farkas, medve, hó, fagy ellenére. Vagy nyáron a kaszálóig is akár jó, 10-12 kilométereket, télen ugyanennyit, -ha nem többet- fáért. A természettel együtt lélegeznek, hiedelemviláguk, állat- és növényvilágot, átfogó tudásuk, ökológiai öntudatuk felfoghatatlanul terjedelmes.
ML: A magyar népmesékben a szegénylegény is világgá megy, hogy szerencsét próbáljon. Kodály és Bartók is járták az országot, hogy gyűjtsék a "nótafákat", a magyar népdalokat. Hogyan látod, érdemes lenne a fiataloknak kicsit újra "világgá menni" a Kárpát-medencében?
ML: Sokan tartják, hogy, ha az ember egymaga járja az erdőt, jobb, ha dalolászgat, nehogy meglepje a vadállat. Szerinted van kapcsolódási pont a természetjárás és a magyar zenei világ, a néptánc között és, ha igen hol lehet ezeket a kapcsolódási pontokat megtalálni?
ML: Egyszer azt nyilatkoztad, hogy "Fontos, hogy legyenek táncházak, élő zene, élő mulatság, ami közösséget épít." Azt gondolom, hogy rendkívül fontos a közösségépítés, a közös túrázás, a tűz körüli éneklés, táncház, az offline közösségi események. Szerinted mi az, ami vonzóbbá teheti a fiatalok számára a magyar népi kultúrát és felerősítheti a magyar tájak megismerése iránti vágyat?
ML: Dolgozol együtt ifj. Vidnyánszky Attilával és Vecsei H. Miklóssal. Mi célod ezekkel a munkákkal?
ML: A végén engedd meg, hogy megkérdezzelek arról, hogy szerinted a magyar kulturális élet hogyan fordíthatná hasznára a jelenlegi járvány-helyzetet és mik lehetnek azok a területek, ahol annak ellenére, hogy nem nagyon vannak élő koncertek, népzenei találkozók, korlátozottak a színelőadások, mégis lehetne előre lépni?
ML: Te magad hogyan vészeled át ezt a nehéz időszakot, miből merítesz erőt, vannak új terveid (projektjeid)?
ML: Köszönöm az interjút.